.

.
özlediğin, gidip göremediğindir;
ama, gidip görmek istediğin
özlem, gidip görememendir;
ama gidip görmek istemen
özlediğin, gidip görmek istediğin
ama gidip göremediğin
özlem, gidip görmek istemen
ama, gidememen, görememen; gene de, istemen

Oruç Aruoba

YOLDA OLMAK...

Yaklaşık iki ay süren Ekvador seyahatimi tamamladım. Bu yazı ile bu seyahati kısaca değerlendirip benzer rotayı yapmayı düşünen arkadaşlarıma yardımcı olmaya çalışacağım. Aşağıdaki haritada benim rotamı ve ziyaret ettiğim şehirleri görmektesiniz.Aslında Ekvador'u ziyaret eden gezginlerin hemen hepsinin güzergahı aynıdır.

Ekvador'da izlediğim rota. Quito'dan başladığım  yolculuğumu yine  Quito'da bitirdim..

Tek başına kadın olarak yolda olmak kimileriniz için zor gibi gelebilir. Bunun hiç zor olmadığını, herkesin bunu yapabileceğini söylemek isterim. Yola tek başına çıkmak isteyen arkadaşlarıma hiç ama hiç düşünmeyin derim. Siz yolcu adaylarını cesaretlendirmenin önemli olduğunu düşünüyorum. Ancak dil bilmenin öneminin altını kalın çizgilerle çizmem gerekiyor.

 Yola yalnız olarak çıkmak, yolculuk süresince yalnız olduğunuz anlamına gelmiyor. Sadece tek başınasınız. Ben yolculuğum sırasında çok insanla tanıştım. Kimi ile arkadaşlık ettim. Kimi ile kısa süreli sohbetler yaptım. Kimisi ile yolun bir kısmında beraber olduk. Yolculuğun en muhteşem yanı...Kanadalı, Amerikalı, Avrupalı binbir çeşit insan... Her birinin insanlarla ilişki kurma biçimi farklı.. Hepsi geldiği kültürün özelliklerini taşıyor. Elbette bende kendi kültürümün...Bir süre sonra kültürler arası farklılığı görüp bunu bir oyuna dönüştürdüm. İnsan olarak güçlü ve güçsüz yanlarımızla ne kadar aynı olduğumuzu görüyordum.

Ankara, İstanbul ya da İzmir'de değildim. Ekvador'un bir kasabasındaydım. Omuzuma doğru dokunan ele doğru döndüğümde kilometrelerce uzakta tanıştığım bir çift, gülen gözleri ile bana bakıyordu. Bunun ne kadar özel olduğunu söylememe gerek yok sanırım. Yolculuk yaparken buna benzer sahnelere çok kere tanık oldum.

Tek başına yolculuk etmek nasıl bir şey biraz bundan söz etmek isterim. Aslında nereye giderseniz gidin her yerde güvenli olan ve olmayan yerler, iyi ve kötü insanlar var. Başınıza bir şey gelme ihtimali herhangi bir yerdekinden daha fazla değil...

Kadın olma haline gelince...Aslında kadın olarak yolculuk etmenin biraz abartılması belki müslüman ülkelere özgü bir davranış biçimi.. Yolculuk yaparken cinsiyetimle ilgili hiçbir zorluk yaşamadım. Başınıza gelebilecek en kötü şey soyulmak..Bu durumla her yerde karşılaşabilirsiniz. Bana göre insan cinsiyeti ile ilgili mağduriyeti büyük çoğunlukla müslüman ülkelerde yaşıyor.Maalesef Türkiye'de buna dahil...

Yola tek çıkmak, kesinlikle yalnız olmadığını bir kez daha söylemeliyim.. Hemen küçük bir anekdotla devam edeyim.

Ben Ekvadora'a New York üzerinden gittim ve döndüm.Gidişte ve dönüşte New York'ta bir kaç gün kaldım.New York'ta "airbnb"(açıklaması altta) kanalıyla ayırttığım odada başka bir kişinin daha kalacağını söylediler. İki gece yalnız kaldım. Geleceği söylenen kişi ortada yoktu. Üçüncü gece odaya girdiğimde aydınlık yüzüyle bana bir kadın "merhaba" dedi. Sohbet etmeye başladık. İstanbul uçağında hostes olduğunu öğrendim. Birkaç saat sohbet ettik. Ertesi gün, uçakta görüşmek üzere ayrıldık.

Yolculuk günü benim doğum günümdü. Bana uçakta sürprizler hazırlamıştı. Yanımda oturan New Yorklu'larla Evelyn'in katkısı ile doğum günümü kutladık. Sekiz saatlik yolculuğun nasıl geçtiğini anlamadım. Bu benim için hiç ama hiç unutulmayacak anıdır. Evelyn benim arkadaşlarım arasında yerini aldı.

İlk Güney Amerika yolculuğum yaklaşık altı ay sürmüştü. Bu yolculuğum sırasında www.couchsurfing.org, www.hospitalityclub.org gibi siteleri çok kullanmıştım. Bu web siteleri aracılığı ile çok sayıda güzel insanla tanışma fırsatım olmuştu. Bu sefer bu siteleri pek kullanmadım. Bu sitelerin yeni insanlar tanımak için önemli bir fırsat olduğunu söylemeliyim.

Bu seferki yolculuğumda kullandığım web sitesi www.airbnb.com Bu site aslında bir oda ya da ev kiralama sitesi...Kimi insanlar yaşadıkları evlerin bir ya da birkaç odasını kiralama yoluna gidiyorlar. Ben bir kaç kez bu site yardımıyla oda buldum ve çok memnun kaldım. Kesinlikle tavsiye ederim. Ev konforu ile bir yerde kalmanın yanı sıra orada yaşayan insanlarla kolaylıkla iletişim kurma şansına sahip oluyorsunuz.

Ekvador'un başkenti Quito'da yine airbnb yardımıma koştu. İki kişilik bir ailenin yanında son derece konforlu bir biçimde kaldım.

Şimdi Ekvador'a yolculuk yapacak arkadaşlara, işlerine yarayacak birkaç bilgiden söz etmek isterim...

Ekvador'un denildiği kadar ucuz bir ülke olmadığını söylemek fazla olmaz.

Yemek fiatları çok büyük çeşitlilik gösteriyor. Yerel yerlerde yemek yenirse oldukça ucuz. Oralarda kokuya katlanabilirseniz tavuk ya da et seçenekleriniz arasında. Üçüncü bir seçenek yok. Elbette Pasifik Kıyısına inildiğinde balık ve deniz ürünlerini uygun fiata yemek mümkün. Etcilerin gözlerinin parladığını görüyorum. Benim gibi otcular için beslenme birazcık zor olabilir.

Aslında çok çeşitli meyva var. Bu da benim için önemli bir kurtarıcıydı. Yabancı olduğunuzu anladıkları an ağızlarından çıkan en ufak rakam 1 Amerikan Doları... Zaman zaman meyveye bile Türkiye'dekinden fazla ödediğimi söyleyebilirim. Yerel insanlarla konuştuğum zaman bunun turistik fiat olduğunu ifade ettiler.

Dünyanın en büyük bir kaç muz üreticisinden biri olan bu ülkede muza bir kaç kez Türkiye'dekinden daha yüksek bir ücret ödediğimi itiraf etmeliyim. Ekvador Amerikan Dolarına geçmeden önce çok ucuzmuş. Şimdi bunu söylemek zor.Ucuz ya da pahalı bir ülke olduğunu söylemek konusunda kararsızım. Bence bu en zor kısmı.. Bu insanda sürekli dikkat kesilme zorunluluğu yaratıyor. Bu da standartların oluşmamasından kaynaklanıyor olabilir..

Ulaşım gerçekten çok ucuz. Hem şehir içi hem de şehirler arası yolculukları bir kaç dolara yapma şansınız var. Taksiler en uzak mesafelere bir iki dolara götürüyorlar. Benzin devlet tarafından sübvanse ediliyormuş. Kocaman arabaların depolarını 20 Amerikan Dolarına doldurmak mümkünmüş. Buna imrenmemek mümkün değil.

Kalacak yerlere gelince... Düzgünce bir yerde kalmak için 15 20 Amerikan Dolarını gözden çıkarmalısınız. Ama 10 dolar ya da daha azına da kalmak mümkün. İyi yerlerin fiatları 35 ile 70 Amerikan Dolar arasında geziniyor.

Gittiğim her yerde çevre gezileri düzenleyen tur şirketleri vardı. Yakın çevre gezileri 40 ile 60 Amerikan Doları civarında.Tur fiatlarının yüksek olduğunu söylediğimde bir kişi şöyle bir açıklama yaptı. "Genellikle tur şirketleri sahipleri batıdan gelen insanlar. Çalışanlar yerli. Bu nedenle tur şirketlerinin sahipleri fiatları yüksek tutuyor." Fiatların yüksekliğini açıklamak için bu bir gerekçe olabildiği gibi, tur talebinin de çoğunlukla yabancı gezginlerden gelmesi olabilir.

Ekvador dünyanın her tarafından en çok da Amerika'dan göç alıyor. Dışarıdan gelenler de boş durmuyor. Kimisi turizm şirketi sahibi. Kimisi verimli yerlerde toprak satın alıp tarımla ilgileniyor. Amerikalı kadınların kendi yaptıkları ürünleri çeşitli yerlerde satmaya çalıştıklarını gördüm.

Amazon bölgesindeki turlara gelince Amazon ormanlarının derinliklerine gitmek istiyorsanız yaklaşık günlüğü 100 Amerikan Doları... Beş altı günlük bir geziyle Amazon ormanlarının -belgesellerde gördüğümüz- biraz ürkütücü ama çok da heyecanlandırıcı derinliklerine gitmek mümkün.

Aynı şekilde bir kaç gün süren Volkan tırmanışlarının da günlüğü 100 Amerikan Doları civarı. Bütün ekipmanı bu fiata dahil olarak tur şirketlerinden sağlamak mümkün. Çok profesyonel çalıştıklarını söylemeliyim.

Bir başka tecrübem ise her gidilen yerde çevreyi keşfetmek için hemen tur şirketlerine sarılmamak gerektiği ile ilgili. Bazı geziler insanın kendi başına rahatlıkla yapabileceği geziler. Mesela ben bir kaç Amerikan Dolarına gidebileceğim Otavala Pazarına 60 Amerikan Dolarına gittim. Çünkü beni Hava alanından alan aileye onlarla gitmek istediğim konusunda daha seyahatin ilk dakikaları içinde fazla düşünmeden söz vermiştim. Kendime çevreyi keşfetmek için fırsat vermemiştim. Biraz daha konforlu gittim ama... Bu fiat oldukça yüksekti. Seyahat ederken biraz da insan yaşayarak öğreniyor.

Benim gezimle ilgili gözlemlerim bundan ibaret.Keyifli bir gezi yaptım. Bu coğrafya'ya gidecek olanlara kesinlikle Kolombiya'ya gitmelerini öneririm. Söylenildiği gibi tehlikeli olmadığı belirtildi. İnsanların daha güler yüzlü, eğitimli oldukları belirtildi. Bir de mutfaklarının daha iyi olduğu.. Ekvador gönüllü çalışmak için bir cennet... Gidecek olanlara şiddetle öneririm.Haydi birlikte yolculuğumuza başlayalım.İYİ YOLCULUKLAR!

11 KASIM 2013 FOÇA

Hiç yorum yok: